S!N helpt inwoners bij overheidscommunicatie

De politieke partij Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N) start deze week met een speciaal
ombudsteam. Dit team is in het leven geroepen om inwoners te ondersteunen bij het begrijpen van
ingewikkelde overheidsbrieven.

Het zogeheten S!Nformatiepunt is al operationeel. Inwoners uit de gemeente Noardeast-Fryslân
kunnen het ombudsteam bereiken via telefoon, Whatsapp en e-mail. S!N heeft dit meldpunt in het
leven geroepen omdat de partij merkt dat sommige inwoners bepaalde brieven ongeopend laten.

Stress
“Door het versturen van ingewikkelde brieven, sluit de overheid mensen uit,” verklaren
initiatiefnemers Ingrid Blekman en Bart Bakker. “Die mensen kunnen niet zo volledig aan het
maatschappelijke leven deelnemen en dat levert hen stress op.”
Een team van medewerkers staat om de beurt klaar om de telefoon of e-mails te beantwoorden. Het
kan dan gaan over vragen die mensen hebben met betrekking tot de belastingaangifte, maar ook het
aanvragen van vergoedingen of subsidies. Samen met de indiener gaat het ombudsteam vervolgens
aan de slag. “Ons doel is om mensen te helpen zodat ze zelf hun problemen oplossen in plaats van te
vermijden, beklemtonen Bart en Ingrid.


Fractievoorzitter Manon van der Meij-Baron verklaart blij te zijn met het initiatief. “Onze partij staat
voor een sociaal beleid. Dit informatiepunt is een praktische invulling van onze politieke idealen. Zo
dragen wij een steentje bij in het dagelijks leven van mensen. Daarnaast hebben we door dit werk
een paar extra ogen en oren voor de raadsfractie.

Blekman laat weten dat iedere inwoner uit de gemeente Noardeast-Fryslân een beroep op het
S!Nformatiepunt kan doen. “De hulp is gratis en je hoeft geen S!N-lid of sympathisant te zijn.”
Het S!Nformatiepunt is bereikbaar via 0627476609 of via sinformatie@sin.frl
Kijk voor meer informatie op www.sin.frl/sinformatiepunt